Friday 18 March 2011

Tip 4: Kurangkan Membeli Barangan Yang Berjenama

Dalam situasi ekonomi yang merosot kini, kita tidak perlu terlalu berkira tentang jenama barangan yang ingin dibeli. Jika barangan tersebut mempunyai kualiti yang baik setanding dengan barangan berjenama, kita sebagai pengguna harus bijak memilihnya. Di samping itu, membeli barangan jenama tempatan juga salah satu cara berjimat lantas dapat memajukan negara kita.


“Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu. Berlomba-lombalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan surga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai karunia yang besar. Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.”

Surah al-hadiid ayat 20-23



p/s : wahh... nA gEmPaK jEa... Cba lA pKaI kSut JeNaMa MaLaYSiA KeA... pKaI bJu JnAmA mAlAySiA KeA.. kn JimAt

4 comments:

  1. salam der...nk komen gk psl entry nyh..orh tuh ckp support la brg malaysia...xlper jge beribu-ribu lgu yg dikeluarkn oleh indutri muzik tnh air..tpy mngapa mmilh lagu luar utk profile anda...



    p/s:jgn mara yer hahaha

    ReplyDelete
  2. hahaha.... soklan yang agk mendebar kan ea encik ours.... bai ... wa na membangun kan indusrti lme.. nyee lgu... dye0wg da... tue... spe lgi yg nk dga... klu ukn kte ni ank mde ni... huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. salam der .. aq ad beli ksot kat atas 2 .. mlaysia ad wat ke ksot kualiti tnggi cm 2 .. klo ad gtau .. aq nk beli .. hahaha . . ko tkr la lgu nie . . lgu mlayu 60 an kan ad .. gune la lgu p.ramlee ke . . bwu la mmbngonkan industri muzik lme .. hahaha . .

    ReplyDelete
  4. hahaha.... asl x de lak... cbe kao crik kat giant ke... msti ad... dye tli buatan malaysia... huhhu

    ReplyDelete